Summa sidvisningar

söndag 21 juni 2015

Ögonmigrän....

Känner du till ögonmigrän, eller kanske att du t o m brukar ha det??
Idag fick jag ett "anfall" när jag satt ute i solen.
Satt och läste på mobilen och var smått irriterad över att solen blänkte i skärmen så att jag hade svårt att läsa, tills jag fattade att jag hade ögonmigrän och att synen på höger öga var borta.
Jag fick helt enkelt vrida huvudet helt åt höger så att jag kunde läsa med mitt vänstra öga ist.

Det börjar oftast med en svag, ganska plötslig, huvudvärk. lite "bakfylle-känsla".
Sen uppstår det en skarp zick-zack blixt på det ena öga, oftast på höger sida för mig.
Allt blir väldigt ljust, "blixrande" ljust och synen försvinner nästan helt.
Ibland har jag även haft en speciell färg som har dragits som en hinna över allt jag har tittat på, orange eller lila.
Detta är inte farligt, men obehagligt.
Jag måste sätta/lägga mig ner och blunda i de 20-30 min det tar innan det är över.
Sista jag drabbades var strax innan jul, tror jag.
Då var jag på ICA Maxi och fick ett anfall.
Jag hade inget annat val än att lägga mig på bänken på skoavdelningen inne i varuhuset och vila mig iform.

Första gången jag fick ett anfall så trodde jag ju givetvis att jag höll på att få en hjärnblödning, men tack och lov så var det inte så.

Detta anfall är inte alls som vanlig migrän, vilket jag också lider av, men väldigt länge sen jag drabbades av det.
När jag får migrän så tror jag först att jag ska dö av smärtan, sen önskar jag att jag ska dö för att det gör så fruktansvärt ont...men det är min känsla.

Nåja, mitt ögonmigränanfall är över sen länge nu och jag mår prima, förutom att jag känner en viss trötthet.




2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har samma och vill bara säga att du beskriver så himla bra. Önskar dig en fin dag. Hälsningar från Maria

    SvaraRadera