Summa sidvisningar

måndag 1 juni 2015

Det här med mat....

Jag känner att jag måste skriva av mig lite nu.....det gäller detta om mat vs vikt.

Jag har idag läst 2 artiklar som fick mej att "må illa".
Den första är monsterpizzan 


En "pizza på pizza", du vet....lite "lager-på-lager-stuk".
Varför då??
Inte nog med att pizza är så onyttigt, varför göra den ännu värre???

Den andra artikeln är monsterburgaren


600 g kött, bacon, smältost och ett berg av pommes frites!!!!!
Fatta hur mycket mat det är för EN person, helt jävla galet!!!!
Att trycka i sig ett sådant mål och säga att "Jaaaaa, jag gjorde det!!!!" är i mina ögon helt idiotiskt!!

Jag mår riktigt illa när jag ser människor äta på detta sättet.
Jag mår inte illa av att ser er, det får ni inte tro, för det gör jag verkligen inte!!!
Ni får vara/se ut precis som ni vill.
Men jag mår illa av att veta att ni tycker så illa om er själva så att ni är beredda att förstöra erat liv med mat som gör allt för att förkorta eran tid på jorden.

Det som berör mig mest är att se överviktiga (minderåriga) barn som inte känner till något annat än den mat mamma och pappa "lagar" till familjen.
Att inte få möjligheten att smaka och avnjuta en måltid bestående av bra råvaror, utan "tvingas" äta detta gift som de vuxna anser vara en näringsriktig kost.....det är så tragiskt!!!

Jag vet att överkonsumtion av dålig mat/snabba kolhydrater sitter i huvudet och att man kan behöva hjälp med att bryta ett dåligt mönster.
Men varför inte gör det då??
Även om det är kostsamt, så kommer det i längden att bli billigare än att fortsätta äta som ni gör....och framför allt så kommer ni att må så mycket bättre sen!!

Jag är så djupt imponerad av människor som tar tag i sitt liv och slutar upp med att ha ursäkter för att inte kunna göra vissa saker.....tex vad det gäller träning.
Jag tittar på alla avsnitt av Biggest Loser och gläds med det som dom åstadkommer under sin vistelse i programmet, men även efteråt.
Dessa människor ,som under en stor del av sitt liv, har missbrukat mat, väljer tillslut livet.

Jag skriver inte detta för att jag själv är smal och tränar flera gånger i veckan.
En gång i tiden, för drygt 10 år sen, då vägde jag nästan 30 kg mer än jag gör nu, men när storl 46/48 var för liten för  mig då lovade jag mig själv att jag skulle ALDRIG köpa den storleken på kläder, jag tog tag i mitt liv och valde att förändra det.
Varför jag vägde som jag gjorde just då beror egentligen på de mediciner jag åt, men jag var ändå tvungen att ta tag i mitt liv och göra en förändring.

Tack och lov så är jag uppvuxen med väldigt bra matvanor.
Och detta matintresse fortsätter än idag, jag lagar all mat från grunden och sallad serveras till varje måltid.

Jag märker på min äldsta son att han har anammat det här med bra matvanor och han har blivit en superkock!!

Det som chockerar mig, är att se alla halvfabrikat som man nu mera kan köpa......paltsmet (tillsätt vatten???, innehåller den ens nå potatis??), pannkaka/raggmunkar (tillsätt vatten??), men det allra värsta tycker jag är den frysta potatismosen!!!!
Inte nog med att man kan köpa pulvermos, numera kan man köpa färdiglagad pulvermos i frysdisken....sjukt!!!

Vad gör människorna med all tid dom sparar in på att slippa laga maten själva???
Jag klurar och klurar men kommer inte på vad jag skulle kunna tänka mig att göra om jag hade en massa tid över pga att jag slapp laga mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar