Summa sidvisningar

måndag 8 juni 2015

Första semesterdagen....

Idag började så äntligen min 5 v långa semester.
Vakande tidigt och solen den sken för allt vad den var värd, men blåsten slapp jag minsann inte!!

Det enda som jag visste, och som jag hade bestämt, ang denna dag var att jag skulle ut och springa.
Efter 3 v långt uppehåll, från ALL träning, så kände jag att nu var det dags.
En löprunda på 6 km blev det, inte helt friktionsfritt, men nöjd ändå med det resultat jag fick...trodde att det skulle vara helt kört efter dessa 3 v....nu kan det bara bli bättre.

Eftersom löprundan var bortgjord ganska så tidigt så skulle jag hinna med att sitta på balkongen och njuta av solen....så länge det nu varade.
Drygt 1 tim kunde jag sitta innan solen var helt borta.
Men man får vara lite positiv, jag slapp regnet idag.

Eftersom vädret inte (ännu) bjuder på någon högsommarvärme så beslutade jag mig för att laga palt till middag.
En typisk rätt när det är grått och kallt, skulle inte få i mig denna "stabbiga" mat en varm sommardag.
Förmodligen är detta sista gången som jag lagar palt innan hösten.
Jag är tacksam för att det blev just denna maträtt, för jorden ska tydligen gå under till hösten....igen!!!

Under min vistelse på balkongen så hann jag med att läsa ut min bok.
Boken är baserad på intervjuer som Kristian har gjort, intressanta med nog så sega tyckte jag.
Men när jag läste de sista sidorna så kom tårarna.
Det blev en bok som för mig gav lite eftertanke, lite att fundera på.

Han skriver om sin födelsestad, Borlänge.

"Efter flera års kämpande påbörjas bygget av ett IKEA - ett bygge som redan från början visade sig ge noll lokala jobb, då underleverantörerna erbjudit offerter långt under svenska medelavtal. Så kom inte här och yra om att invandrarna knycker svenska arbetstillfällen - det rear vi ut på egen hand."

Han skriver om pensionen.

" Jag behöver alltså inte gå till historieböckerna för att inse människans vansinne. Det räcker att hastigt betrakta samtiden."

"Jag ser västvärlden ignorera händelserna i Syrien, Jag ser västvärlden därmed acceptera massakerna i Homs, Hama, Hula, Daraa och al-Haffa för att nämna några få exempel,
Afrika plundras på sina naturresurser: Olja, diamanter och mineraler.
Konflikten mellan Israel och Palestina kommer aldrig att få en lösning - jag svär på alla tänkbara gudar och helgon.
EU tilldelas Nobels fredspris. Den meningen ska läsas med ett gapskratt.
Jag hör hur Antarktis kommer att vara borta år 2050 om vi inte på allvar tar tag i vårat sätt att leva. 
Samtidigt hör jag hur vampyrbolaget Shell vill dit och borra efter olja.
Och jag hör hur Sverige vill utvisa fall av ensamkommande flyktingbarn. Det är så stört att jag knappt orkar skriva om det. BARN!!!!......."

Självklart så påbörjas en ny bok på direkten.
En biografi av och med Håkan "Nordman" Hemlin.

Nu blir det film och lite glass för min del, en bra avslutning på första semester dagen.
Ha en skön kväll ♥♥


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar