Summa sidvisningar

söndag 19 juli 2015

Flakasand....

I går blev det en roadtrip, tillsammans med min mamma och Mats, till Morjärv och Flakasand Rock & Blues Festival.
Först stannade vi till hos min pappa.
Drog sen iväg till festivalen.
Flakasand är ett ställe som jag har varit på många gånger när jag var mindre, kallt älvvatten men en härlig badstrand.
Har dock inte besökt denna strand sen jag var ung tonåring.
Förr var området runt Flakasand en bra plats för jakt.
Ordet "flaka" kommer ifrån överkalixbondskan och syftar på en särskild fälla som användes vid fångande av skogsfågel. 
"Sand" är inte så svårt att lista ut varifrån det kommer.

Platsen ligger i det område där tre kulturer möts, den svenska, den finska och den samiska. 

Älven, som heter Gáláseatnu på samiska och Kaihnuunväylä på finska, är Kalix älv och är en av Sveriges fyra 
outbyggda älvar, vilket innebär att man inte byggt något vattenkraftverk här.

Genom århundraden har fisket varit viktigt för de boende längs älvens strand och i mitten av 1800-talet fick älven 
en stor betydelse för exportindustrin. Sverige hade en betydande export av tjära, framförallt till England. 
Tjärtunnor bands samman och fraktades längs älven ner till kusten. I början av 1900-talet minskade tjärans betydelse 
och älven fick då en ny uppgift, att transportera timmer till en växande sågindustri. Flottningen upphörde 1977.

Tjäran som satt på Räktjärvbergets furor var troligen den första som lyssnade på ursprunglig blues. 
Den satt nämligen på de handelsfartyg som hämtade bomull i Mississippideltat.
Lillsyrran Anna var ju också där ♥
Min mamma och pappa ♥♥
Eva Strömgren mitt i bilden i rosa och svart
Toaletter fanns det gott om!!!
Anna
Mats
Eva

En mycket trevlig kväll som bjöd på 0 mygg, 1 liten spindel och några droppar regn.....helt perfekt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar