Summa sidvisningar

tisdag 26 maj 2015

En av grabbarna....

Nu har jag läst ut även denna bok.
En bok som handlar om det fotbollsrelaterade våldet.
Ett våld, som i mitt tycke, inte alls har med sport att göra.
Dessa grabbar, Firman Boys, är AIK-anhängare, där matchen i sig inte är speciellt intressant, utan det våld som de kan bruka gentemot sina motståndare, helst DIF, vilket de har ett livslångt hat emot....men det är ömsesidigt.
Det är en kamp på liv och död, oftast inplanerad lång i förväg och "annonserad" hos motståndarna.

Johan Höglund, författare/berättare, började sin bana som 13-åring och denna bok sträcker sig ända fram till vuxen ålder.

Det intressanta i denna bok är "brödraskapet".
Den sammanhållning dessa grabbar har.....i vått och torrt.
Hur de sökte sig till detta våld för att få känna av gemenskapen, att vara del av en grupp, att vara accepterad.
Detta fenomen går nog att hitta precis överallt, vi vill ju alla vara del av "en grupp" och känna oss accepterade för den vi är.
Vi söker oss till olika sammanhang, till likasinnade, för att få bekräftelse.

Pga detta våld så hände till slut det som INTE får hända!!!!!!
Efter ett bråk med Wiseman (GTB) så avlider en av deras killar efter ett bråk i Högalidsparken.

Fotbollsvåld - Tony Deogan (länk till Aftonbladet)

"När jag tog beslutet att skriva denna bok bestämde jag mig för att beskriva händelser på den svenska scenen utifrån mina egna upplevelser och det är endast de som jag har utgått ifrån. Jag var inte på plats i Högalidsparken den kvällen, så jag tänker inte behandla ärendet ytterligare. Dels av min policy med boken, men även för att visa min respekt och mitt deltagande för offrets anhöriga. Jag finner ingen anledning i att rota i saker jag inte vet ett dyft om och även om jag är medveten om att jag kommer att kallas feg och kritiseras för att lämna saker obehandlade, är det inget jag kan göra speciellt mycket åt. Men sanningen är att den enda huvudbry jag hade om att skriva ner min berättelse var att jag någon gång skulle vara tvungen att nämna Högalidsparken, det är ju ändå en tragisk milstolpe på den svenska scenen, där mina grabbar spelat en betydande roll som en av aktörerna. Vad som hände där vet bara de som var där och eftersom det här inte är en formell verksamhetsberättelse om Firman Boys, utan en återspegling från en som klivit med dem, så säger jag bara att det var sorgligt att någon av grabbarna till slut fick offra sitt liv för vår verksamhet och min självklara förhoppning om framtiden är att alla som är aktörer på Sveriges ligistscen ser det som ett gemensamt ansvar att det inte blir fler"........//Johan Höglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar