Summa sidvisningar

lördag 20 januari 2018

Utökad julklapp.....


I julklapp av äldsta sonen så fick jag bla en bok, Sista färden.
Blev sugen att börja läsa den på en gång, då jag hade ytterst få sidor kvar i den bok jag just då läste.
Men när jag läste på baksidan av boken så såg jag att denna bok var den sista i en trilogi.
Så isf att börja på den, så skickade jag efter de 2 första delarna.
Nu har jag fått hem dem, och igår påbörjade jag "Under floden".


Böckerna är verklighetsbaserade och skrivna av Staffan Nordstam.
"Under floden" handlar om 14-åriga Prim och hennes familj som tillhör det fattiga hmongfolket i Laos bergstrakter.
De gör vad som krävs för att överleva: odlar opium, smugglar vapen och säljer sina döttrar till bordellernas upphandlare - ibland innan de ens är födda.
För Prim går vägen från den fattiga hembyn via  >>uppfostringsbordeller<<  i Norra Thailand till Phuket.
Där väntar äntligen ett slut, eller kanske en ny början.

"Bakom turistparadisets fasad finns en grym värld av trafficking och tvångsprostitution ..."

"Samang, tiggarpojken" (del 2)
Denna bok handlar om Samang, ett tiggarbarn från Phnom Penh.
Ett barn är inte mkt värd utom som inkomstmedel.
Han hamnar i klorna på Aron som har som plan att "fixa till" Samang med syra eller verktyg för att bli ett mer inkomstbringande tiggarbarn, men Samang lyckas fly.
Tillsammans med sin tygelefant Soriya fortsätter han att fly och blir en hårdför överlevare i sin nya hemstad Bangkok. 
Men räddningen finns så länge som modiga människor vågar se bakom fasaden, även om tillit är en lyx för bättre lottade.

"Sista färden" (del 3)
Återigen handlar det om Prim.
Hon återväder åratal efter flykten från tvångsprostitutionen tillbaka till Thailand, men nu som en annan kvinna, med nytt namn, för att föra tillbaka sin döda mor till den laotiska bergsbyn Tat Kuang för en begravning enligt hmongfolkets seder.
Men med hemlig identitet måste hanteringen ske illegalt.
Prim skyr inga medel i sin uppgift som kommer att förändra livet för dem som dras in i smugglingen av den döda modern över gränsfloden Mekong.
I boken får vi möta cynisk exploatering och oförsonlig hämnd, men också människors engagerade i arbete för en bättre värld.

*

Tunga böcker förmodligen, men min typ av böcker.
Jag läser ju bara verklighetsbaserat.
Hur jobbiga/tragiska/mörka/tunga dessa böcker än är, så brukar de sluta väl.
Kanske inte alltid så väl för den det handlar om (tyvärr), men "väl" på det sättet att det finns människor som jobbar för en bättre värld, som med sitt engagemang och sin glöd kämpar för att andra ska slippa lida, få upprättelse mm 💗
Men när det slutar väl för den som berättelsen handlar om, 
så kanske den personen hjälper någon annan/ger tröst och mod bara genom att berätta 💗

*

Jag har alltid fascineras av människors levnads-/livshistorier.
Det är ju dessa historier som gör oss unika.
Vissa har glidit runt på en räkmacka och knappt haft några "sorger och bedrövelser" alls i sitt liv.
Andra har upplevt så fruktansvärt mycket så man undrar hur de alls orkar fortsätta leva.
Men det gör de, och de är starka 💗

Och lika unik är jag, för jag har min egen historia.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar