Summa sidvisningar

söndag 3 september 2017

Sliten.....


Det är tur att helgens extra nattarbete ger så otroligt mkt i lönekuvertet, för det är längesen jag har känt så starkt att "jag orkar inte jobba".
Jag hade behövt vara ledig med tanke på hur späckat mitt arbetsschema är i 2 v till, innan jag blir riktigt ledig igen.
Dessutom så har jag sovit ganska så skruttigt, så någon direkt vila för kroppen har det inte blivit.
V. 1-3 på mitt schema består av arbete nästan varje dag.

Jag undrar när denna vikariebrist ska upphöra?
När ska vårat omsorgsjobb prioriteras på ett sådant sätt att folk vill jobba inom detta yrke?
Det fattas hela tiden vikarier!!!!
Vi får någon ny på intro lite då och då, men helt plötsligt är personen "försvunnen" utan att ens ha jobbat ett "riktigt" arbetspass hos oss.
De har oftast sökt jobb på annat ställe, hos andra arbetsgivare.
Kanske pga av löner, hur de behandlas av denna arbetsgivare, arbetsbelastningen (ibland hur mkt jobb som helst för att sen vara helt utan jobb en tid, speciellt när det närmar sig inkonvertering vad det verkar).
Och det är ju inte bara hos oss det är så, det ser ut så här överallt inom vård och omsorg i kommunen!!!!

Vi som inte jobbar heltid försöker ställa upp så mkt vi kan, men man orkar inte hur mkt som helst, även vi behöver vara ledig.
Framförallt vi som jobbar natt.
Att jobba de pass då ni andra sover är väldigt slitsamt för kropp och knopp.
Men givetvis så har det även sina fördelar, vi har ju dessutom valt det själv.
Men att jobba natt kräver ordentligt med återhämtning för att orka med allt annat.
Att då jobba lite extra, även dag-/kvällspass, tar ju bort tid från våran vila, och återhämtningen blir svårare.

Man jobbar extra, iaf jag, för att underlätta för kollegorna.
Att få ett 0-vik är inte kul för den som jobbar, man ska ju fixa allt själv då, därför säger mitt samvete att jag inte kan tacka nej.
För mig handlar det inte längre om pengar när jag går ut och jobbar extra, pengar har jag så jag klarar mig, nu handlar det bara om att "hjälpa till".
Men det är slitsamt, väldigt slitsamt!!!


Mitt sätt att handskas med allt detta är att springa.
Det är så mentalt avslappnande för mig.
Speciellt att springa i ett lugnt tempo och bara njuta av sträckan och förhoppningsvis vädret.


Hann dessutom ut på en snabb cykeltur i går kväll för att fota månen och lite dimma.


Nu ska jag vila resten av detta dygn, för imorgon blir det jobb igen, men jag tänker oxå hinna med en löprunda innan arbetspasset börjar.

Ha en fin kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar