Summa sidvisningar

tisdag 5 september 2017

Äventyr och husmanskost.....


Dagens vackra väder lockade till äventyr, så det blev ett besök till Melderstein Herrgård.

Melderstein är ett gammalt bruk i Råne älvdal.
Bruket anlades för att utvinna järnmalm från Malmberget.
Namnet Melderstein kommer från de båda huvudägarnas namn Melder(creutz) och Stein(holtz).

Det är ett väldigt vackert område med fin natur och porlande vatten.





Körde sen mot Råneå men insåg att det fanns inget att titta på åt det hållet, så vi vände resan hemåt igen.

Stannade till vid Mittitjärn, där det oxå är väldigt vackert.






Plockade lite lingon när vi ända var i farten, så nu blir det till att koka sylt.

Dessutom så vaknade jag väldigt tidigt i morse och kunde inte somna om.
Ställde igång storkok (måste fylla frysen med lite matlådor) av kalops som jag sen har ätit till middag.


Och eftersom jag ändå var på gång med mitt matlagande så körde jag igång att koka fläsklägg.


Tyvärr så hade jag glömt köpa gul lök, så det fick bli den röda sorten, men det smakar nog precis lika gott 😋
Rotmos kokar jag imorgon, jag måste ju ha något att göra då oxå 😀

Nu är äventyren över för idag och jag laddar inför alla tv-program som jag ska titta på ikväll.
Man måste ju vila lite när man har varit så här aktiv 😉

Ha en härlig kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar