Summa sidvisningar

tisdag 3 januari 2023

Funderingar på löpbandet.....

Uppvärmning innan styrkepass 🏃‍♀️

Det är återigen kallt ute, -22°C I morse när jag gick hem från jobbet, nu -12°C och det verkar bli långvarig kyla nu.

Har ju som sagt var inga problem med att springa i kyla, men intervaller eller att försöka sig på ett PB får vänta tills det blir varmare ute.

Saknar mina "snabba" pass där det är lite fart under fötterna. 

Nu springer jag ganska mkt i samma tempo (på utomhuspassen), ca 1 mil 4 ggr/v på  varierande slingor.

Saknar att springa 70/20 intervaller, tröskel samt Almenäs intervaller, så på löpbandet idag beslutade jag mig för att "bita i det sura äpplet" och lägga nåt pass varje vecka inne på löpbandet (den själadödande uppfinningen 😁)

Sen ska jag beställa tid för att göra en ny laktat-test, lite spänd på vad (om nåt) är förändrat och hur jag ska träna mina zon-pass.

2023 har rullat in och gymmen fylls med människor som tänker att "nu jäklar ska julmaten bort".

Mkt bra tanke, men det är bara ett fel. De flesta som börjar, slutar lika fort, oftast för att de tog i så hårt från början så träningsvärken fick dem att stanna hemma.

Eller kanske för att de inte såg resultat av sin träning på en gång.

Sätt ett mål som är realistiskt för just dig att nå, utforma en plan och följ den planen. SLAVISKT!

Ett mål utan en plan är bara en önskan 🤷‍♀️

Ett bra sätt att planera in sin träning i det vardagliga livet, är att anv sig av en agenda/kalender och skriva in sin träning där, som ett viktigt möte med chefen, sånt möte missar man inte 😊 och då är chansen mkt större att träningen blir av. 

Jag planerar min träning väldigt väl, eftersom det är viktigt för mig.

Varje söndag sätter jag mig och skriver ner mina pass i kalendern så att jag vet vad det är jag ska göra.

Jag kan inte dra iväg på en oplanerad löprunda eller gå till gymmet och inte ha bestämt mig för vad det är jag ska köra på just det passet.

Min hjärna funkar inte då, jag blir lite "virrig" och far runt lite random och gör egentligen ingenting, därför måste jag planera alla mina pass.

Många undrar om hur man hittar motivation.

Lyssnade på en som tävlar i fitness som sa: "man får inte träning av sig själv, det är inget som bara händer utan se det som ett uppdrag lika viktigt som dina andra åtagande (du struntar ju inte i jobbet för att det är mörkt och regnigt), planera in detta åtagande veckovis och gör det!

Att be någon annan motivera är lika lönlöst som att be någon annan äta när du är hungrig, antingen tar du tag i det och äter eller så går du hungrig."

Du borstar ju tänderna varje dag (hoppas jag), gör träningen till en rutin, du kommer aldrig att ångra dig, jag lovar!!

#justdoit


Det är inte maten du äter mellan jul och nyår som är problemet, utan maten du äter mellan nyår och jul.
Samt den träning (vardagsmotionen är väldigt viktig!!) du inte utför.
Vill du ha förändringar så måste du förändra det sätt du lever på.
Kalorier in och kalorier ut, simple as that!!
Visste du om att du kan vara överviktig men undernärd och att kroppen din kan vara sjukt trött, medan hjärnan går på högvarv?
Dessa åkommor beror väldigt ofta på kosten.
Likaså kan dina sömnbesvär bero på fel kost.
Se till att få i dig av hela kostcirkeln, varje dag.
Och rör dig "pulshöjande", inte varje dag men ofta, snabba promenader funkar mkt bra!!
Du kan äta allt, men inte alltid.
Att belöna sig själv är viktigt för att man inte skall ge upp.
Kanske kan du köpa dig nåt fint, eller åka på SPA när du har nått ett delmål.
Fundera på vad just du skulle kunna belöna dig och din framgång med.
Du har bara en kropp och ett liv, var rädd om det/dig.
Och lycka till 💗

1 kommentar: