Summa sidvisningar

torsdag 1 september 2016

Min resa till Prag 66-73/365............

Klicka på bilden för att se i helskärm/Click on the photo to enlarge

Min semester i Prag (Prague/Czech Republic) är över och det är dags att göra en sammanfattning och en lite längre uppdatering.
Vet inte riktigt vart jag ska börja berätta, för allt under denna resa var så fantastiskt!!

Det är en stad med en enorm arkitektur.
Husen är så utsnitslade och pyntade så om man aldrig har sett det i verkligheten är det svårt att föreställa sig hur vackert det är.

Det är en stad med "miljoner" kyrkor och katedraler.



Prag (Praha, Prague) är huvudstaden och Tjeckiens största stad och är belägen vid floden Moldau (tjeckiska Vitava)


Det bor drygt 1,2 miljoner människor här.

Gulash in bread

För att vara en sådan tätbefolkad stad, så var det väldigt rent och fint och förhållandevis lite avgaser trots att alla verkade vara ägare till var sin bil!!
Alla gator (utom de stora bilvägarna) var enkelriktade.
Tur var det!! För det gick fort när de körde förbi!!

Över allt fanns det statyer att beskåda.



Kafka museet





Vi besökte ett munkkloster och var upp i ett utkikstorn 60 m över marken och 300 trappsteg upp.









Ölbryggeri



Varje dag bjöds det på en temp runt 33-35 C, även 40 C fick vi stå ut med en dag.
Tankbilar åkte runt och duschade av de som ville.

Denna restaurang bjöd på något som ingen av oss vågade prova :)

Tjeckiska senaten














Här snackar vi spindelnät!!! 
Och spindlar!!!




Dansande huset

Badstranden


"Jag-är-i-himmelen-frukost"

Judiska kvarteren










Utkikstornet hos munkarna

Nattvickning







Meteorit 














Utsikt från slottstornet



KarlovyVary










Ja, det här är bara en bråkdel av det jag har sett och fotograferat.
Fler bilder dyker nog upp lite nu och då, men för denna gång får det räcka :)
Prag är verkligen en stad som jag kommer att besöka igen och en stad som jag varmt rekommenderar  Dig att åka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar