Summa sidvisningar

fredag 4 augusti 2017

Pågående brott och den evinnerliga väntan....


I går kväll när jag kom hem så stod min port uppställd med sopkvasten, som den gör i stort sett varje dag.
Och precis som i stort sett varje dag så tog jag bort kvasten och stängde dörren.
Tog mig oxå en tur genom källaren och stängde alla dörrar, vilket jag oxå brukar göra varje gång jag har varit ute, eftersom jag vid flera tillfällen har stött på lite kufiska människor där när någon har lämnat dörrarna öppna.

Jag vet att jag vaknade i natt av att det levde om i trapphuset och lite senare även utanför.
Tänkte inte så mkt på det, var mest irriterad över att jag hade blivit väckt.

I morse när jag kom ner i trapphuset så låg våran kvast avbruten, vilket jag tyckte var konstigt, jag höll ju i den (hel!!!) i går kväll.
Gick ut för att se om skaftet låg därute, vilket det inte gjorde.
Öppnade den första dörren mot tvättstugan och ser att det ligger träflis på golvet, ser då oxå att någon har försökt att bryta upp dörrar i källargången.
Ringer till Bodenbo och berättar detta.
Men inga förrådsdörrar var uppbrutna så so far, so good!!

När jag senare går ner för att gå tillbaka till tvättstugan, så hör jag ett väldigt hårt bankande/hamrande från vårat cykelrum.
Jag vågade inte öppna eftersom jag inte visste vad/vem som orsakade detta ljud.
Går iväg mot tvättstugan och får då se genom ett fönster hur en man står med en elektrisk häcksax och försöker få upp vårat cykelrum från baksidan av gården.
Det visade sig att han hade stulit/lånat denna häcksax utan lov, för det kom en man från en firma och tog tillbaka den.
Mannen (som försöker ta sig in) tar då sin cykelkärra och drar iväg den mot nästa port.
Uppe på denna kärra ligger en cykel.
Nästa cykelförrådsdörr är ej låst, så han öppnar och börjar gå in.
Då får han syn på mig, jag står ju i ett fönster, och jag spänner ögonen i honom så att han ska förstå att han är iakttagen.
Han bryr sig föga utan går in i förrådet.
Då går jag till tvättstugan och öppnar fönstret där så att jag kan se om han kommer ut, vilket han gör efter en kort stund.
Då bär han en cykel på sin axel.
Jag skyndar mig till cykelrummet för att se om det var hans egen cykel han bar på, vilket det inte var.
Samtidigt så kommer mannen in genom porten (han har gått runt huset och bara varit ute en liten stund), utan cykel.
Då smäller jag igen dörren och springer hem för att ringa till polisen eftersom jag vet att mannen ej bor här.

Det var då den evinnerliga väntan börjar!!!!
Polispatrullen var i Luleå och det tog sin lilla tid innan de var här.
Givetvis så var mannen borta när det kom, men alla hans saker (förmodligen stöldgods med tanke på vad cykelkärran innehöll) var kvar.
Jag vet ju precis hur han ser ut så jag kunde lämna ett bra signalement.
Ingen jag någonsin sett förut.


Fm´s händelse tog musten ur mig, kanske för att jag var ganska rädd.
Har haft en djävulsk huvudvärk och varit så seg.
Tog iaf en kortare cykeltur för att få lite friskluft, hann även en sväng på stan för att handla lite nödvändigheter.
Men sen har jag legat pall på rygg, trots att vädret varit så fint.

Jag tänker fortsätta ligga pall resten av detta dygn.
Imorgon tar jag nya tag.

Ha en härlig kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar