Summa sidvisningar

lördag 24 juli 2021

Kort, men intensivt....


Äntligen är värmen tillbaka här uppe i norr (sista rycket??) ☺️
Trodde ett tag att sommaren var över, men tydligen fanns det kvar lite sommar åt oss också 😁 (och mkt varmare ska det bli till veckan)


Idag har jag kört Almenäsintervaller.
Minns inte när jag sist körde dessa, men det är ett upplägg som jag annars brukar köra på löpbandet (under vintern).
För er som inte vet vad detta är för sorts intervaller så kan jag berätta att det är ett begrepp som uppkommit efter Jessika Almenäs .
*10 min uppvärmning
*10*1 min på max
*1 min vila (stå, gå eller jogga lugnt. Jag valde att gå)
*10 min nerjogg
Passet tar bara 40 min, är sjukt jobbigt, men över snabbt 😁
Nästa gång ska jag använda pulsbandet ist.
Puls på handleden + korta/snabba intervaller = dålig combo.
Körde skiten ur mig, ville kräkas, men pulsen låg oftast i Z4
Tempot låg på 4-4:10 m/k på intervallerrna, så jag vet att det var absolut max för mig.


Som jag har sagt tidigare.....jag älskar 😍 intervaller..... speciellt vilan mellan 😂
Min plan är att köra dessa (ibland i backe och då något lägre tempo), samt Norska intervaller varje vecka för att få upp tempo, explosivitet och uthållighet.
Det kanske blir för mkt/för hårt att köra dessa 2 pass varje vecka, men jag tänker prova.
Ett distanspass (minst 10k beroende på mående och ork) + 1-2 vääääääääldigt lugna, inte så långa pass.



Det känns som att hela pandemiåret har gått i "mellanmjölkstempo" och nu vill jag ändra på det 🏃


Hur hittar jag min förlorade motivation/inspiration?? är en fråga som ofta dyker upp i olika träningssammanhang.
Mitt svar är: #justdoit
Träninga är inte alltid kul, orken och motivationen/inspirationen finns inte alltid, men känslan efteråt borde få dig att "bara göra det".
Det är inte kul att borsta tänderna varje dag, eller att gå till jobbet....men du gör det iaf.
Så varför tror du att träningen skall vara något som är lätt och alltid kul.
Om du vill ha ett resultat så måste du jobba för det.
Träninng är en investering i dig själv.
Det finns bara fördelar med att träna (om du gör det på ett sunt sätt).
Jag tränar för att leva (förhoppningsvis ett långt och friskt liv).


Att få till en bra träning kräver en del planering.
Och framför allt så kräver det prioritering.
Vill du något så kanske du måste "offra" något annat.
Om du ständigt hittar "hinder", kommer med ursäkter/bortförklaringar och kör med uttrycket "jag börjar på måndag", då får du nog tyvärr fortsätta att bara drömma om ett annat/bättre liv (det gäller allt i ditt liv).
För har du bestämt dig för något då finns det inte längre några ursäkter......Just do it!!!


PS: Informationsrutorna är saxade ur senaste nr (8/2021) av Aktiv Träning 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar