Summa sidvisningar

måndag 14 september 2020

Resultatet av laktattesten.....

Trots att det kändes "så lekande lätt" så visade resultatet på en liten försämring.

Kanske beror det på att jag har tränat lite för mkt i min "comfort zone"?

Jag tror att när man tränar i den "zonen" så blir det lite av en nedåtgående sprial.

Man springer flertalet pass i mystempo och när man sen ska göra sina intervall-/snabbdistanspass, 

så har "speeden" och "explosiviteten" försämrats, fast man tar i för "kung och fosterland" 

och springer, i vad man själv tycker, ett högt tempo, men det är inte så högt som tidigare.

Jag tycker själv att jag har "legat på latsidan" när det kommer till tex mina intervaller.

Även om jag har varit kräkfärdig ibland så har jag ändå haft känslan av att "jag kunde ha tagit 

i lite mer".

2 månader/ år, februari och juli, är jag med i en utmaning, "Spring tills du stupar", 

som går ut på att samla dagens datum i km. 

Under dessa 2 månader så gör jag inget annat, alltså inga intervaller eller snabbdistanspass, 

än att mysspringa ihop mina km.

Men nu, med facit i hand (laktattesten), så blir det till att förändra min träning och köra på 

som jag gjorde när jag sist hade förbättrat mina värden.

Sen en annan sak: Pulsmätning på handleden.

Det är väldigt många som säger att man inte kan lita på denna mätning, att den inte funkar.

Men där skulle jag vilja rätta er och säga att ni har fel!!

Jag har läst vid flertlet tillfällen om hur "pulsen har hoppat hit och dit" och jag har då

kommenterat med frågorna: Har du den rätt på handleden? Sitter den åt som den ska?

Dessa frågor har jag ställt då jag aldrig själv har upplevt några problem med hadledsmätningen.

När jag gjorde min laktattest så anv jag mig av min pulsklocka.

Jag hade även ett pulsband som var kopplat till en annan klocka.

Båda visade exakt samma värden.

Det som skillde sig var att min handledsmätare tog nån mikrosekund på sig innan den "snappade upp" 

rätt puls, men sen visade den "rätt och riktigt".

Så om du ska köra intervaller så rekommenderar jag pulsbandet, men ska du köra ett pass i 

samma tempo hela tiden så fungerar hanledsmätningen utmärkt!!


Dagens pass blev ett "jag-tror-att-jag-beöver-kräkas-pass" 😰

10 min uppvärmning

12*1 min i 4.20-4.30 m/k

30 sek gåvila mellan

10 min nerjogg

Allt detta i en fruktansvärd motvind 😳


För att få till det på bästa sätt så har jag nu köpt min första träningsdagbok......nu ska det planeras 😁💪🏃



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar