Summa sidvisningar

måndag 24 februari 2020

Fnissiga almenäsintervaller......


Februari månads utmaning, Spring tills du stupar, var över för min del den 17/2.
Att jag inte skulle ta mig i mål det visste jag redan när jag började, men det är alltid spännande att se hur långt jag kan ta mig varje år.
Tror faktiskt att jag tog mig en dag längre än i fjol, men jag vet inte.
Nöjd är jag iaf över mina km som jag lyckade samla ihop.

Nu när "samla-km-utmaningen" är över så vill jag åter igen träna lite mer för prestation.
Därför bestämde jag mig i går kväll att börja köra mina intervaller samt snabbdistans igen.
Tillsammans med de lite längre distanserna.


När jag tränar så vill jag gärna följa ett upplägg så att det blir variation i träningen.
Därför sökte jag fram min "bibel", Stora löparboken för kvinnor, och beslutade mig för att köra "milen på 56 min" igen.
Det känns som en bra början och ett bra upplägg.

Första träningsupplägget för denna vecka är korta/snabba intervaller:
10 min uppvärmning
12*30 sek intervall med 30 sek gåvila mellan
10 min nerjogg

Fixade ihop detta pass och la in det i min Polar Vantage V.

Taggad till tusan i morse på att äntligen få springa "skiten" ur mig en stund 😁
Väl ute inväntar jag GPS-signal.
Trycker igån klockan och börjar springa......i en sjuk motvind 😯
Jag sneglar på klockan några gånger för att se att allt är i sin ordning.
När jag börjar närma mig 1 km så får jag känslan av att något är fel, det känns som att klockan inte har rört sig alls 😏
Då inser jag att jag har, istället för 10 min uppvärmning, lagt in 10 tim uppvärmning 😂
Nä, 10 tim behöver jag inte!!!!
Vad gör jag nu??
Stannar till och tar mig till "inställningar" i klockan.....kan jag lösa dett på något vis, eller ska jag springa på känn??
Hittar till "intervalltimer" och trycker igång den.
Givetvis så startar den på en gång, så det var bara till att lägga benen på ryggen och springa för allt vad benen höll 😁......i den sjuka motvinden!!

Benen sprattlade hit och dit, varje gång jag lyfte på foten så var spänningen stor.....
skulle jag få till ett bra steg, eller skulle benen fladdra iväg 😳
Oftats så fladdrade de iväg 😂
Jag mötte människor som gick nedhukade för att orka kämpa genom vinden.
De tittade på mig som att det var nåt galet med mig.
Det var det nog, för jag fladdrade hit och dit, samtidigt som jag skrattade så tårarna rann 😂

Ja, vad hände då när jag slog igång "intervalltimern"?
Jo, tydligen så hade jag lagt in almenäsintervaller där tidigare, 10*1 min med 1 min jogg mellan, så det var så jag sprang mina intervaller idag.
Efter att ha synkat klockan när jag kom hem så insåg jag att, trots den kraftiga vinden, så hade jag sprungit mina intervaller i 5.10 tempo, vilket är väldigt snabbt för mig när det är vinter, så jag är mer än nöjd.
Ibland blir det inte som man tänkt sig, men det kan bli väldigt bra i alla fall 😊



2 kommentarer: