Summa sidvisningar

torsdag 27 februari 2020

Att springa i kyla.....


-22 C visade tempen i morse när jag klev upp.
Beslutade mig för att vänta någon timme innan jag begav mig ut.
Men det blev inte mkt varmare, iaf inte tillräckligt snabbt.
Jag har arbetsplatsombudsträff kl 13, samt tvättstugan som ska hinna bli klart innan det.
Så när tempen visade på -20 C, då drog jag iväg......jag har ju faktiskt sprungit i ännu kallare väder tidigare.

Många blir förskräckta när man säger att man springer i denna kyla.
Rent spontant så tror de flesta att luftrören inte pallar med detta....vilket det kanske inte gör för många.
Men för mig är inte andningen, och har aldrig varit, ett problem när det är kallt.
Jag är ju född här uppe och uppvuxen med riktig kyla och har alltid vistats ute även om vintrarna, när jag var yngre, hade köldveckor när tempen låg runt -30 varje dag.
Det jag kan tycka är tungt är alla dessa kläder man har på sig, de bromsar farten och rörligheten ganska mkt.


Vad man bör tänka på när man springer i kyla det är att pulsen automatiskt blir högre, det går åt mer energi när du springer i kyla.
Du kan inte tänka att du ska ut och springa ihop ett personbästa när det är väldigt kallt, nä sånt får vänta till en varmare dag.
Skit i allt vad tempo heter när du springer under vintern.
Fokusera mera på pulsen, att den inte blir allt för hög.
Sakta ner din fart, njut av att kroppen är i rörelse, det är ju det enda som är viktigt egentligen.
Mina tider under vinterlöpningen är runt 1 min lägre/km, ibland ännu mer, än vad de är när det är varmt ute.
Sen vad det gäller kläder: ja, man behöver lite mer på sig, hellre för mkt så att du kan "skala av dig". 
Löprundan skall kännas lite sval/kylig från början,
för varm/svettig kommer du bli även när det är minusgrader 😊

I går sparng jag på löpbandet och fick en bättre känsla av det än jag har haft tidigare, kändes som att jag längtar mer efter inomhuslöpning än utomhuslöpningen......just nu, eftersom vinterna är så "fram och tillbaka" med regn/is/halka.
Dagens runda fick mig att inse hur mycket jag faktiskt älskar att springa ute, även när det är kallt 😍
Vilken tur att man kan ändra sig, och vilken tur att det finns olika upplägg att ta till för att nå sina mål 😁




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar