Summa sidvisningar

fredag 10 maj 2013

Polkagris Cheesecake




Botten
200 g digestivekex
100 g smält smör

Sätt ugnen på 175C.
Krossa kexen fint och blanda dem med det smälta smöret.
Klä en form, med löstagbar kant, med folie och tryck ut kexblandningen i botten.
Förgrädda botten ca 10 min, ta ut och låt svalna.

Smeten
600 g Philadelphiaost
2 1/2 dl Kesella
1 dl socker
1 dl maizena
1 msk vaniljsocker
3 stora ägg
1 dl grädde
200 g vit choklad
75 g polkagrisar, fint krossade
röd karamellfärg

Vispa osten och kesellan krämig i en bunke.
Blanda sedan i socker, vaniljsocker och maizena.
Rör därefter ner äggen, ett i taget, och till sist grädden.
Smält chokladen i vattenbad och blanda ner den i ostsmeten.
Häll 3/4 av smeten i formen, på den avsvalnade kexbottnen.
Blanda den resterande fjärdedelen med krossade polkagrisar och karamellfärg efter önskad nyans.
Grädda kakan i ugnen i ca 50 min, täck kakan med folie de sista 15 min så den inte blir för mörk. 
Ta ut kakan och låt den svalna.
Förvara i kylen, gärna minst ett dygn innan den skall serveras, så att den "mognar" till sig.
Innan servering så gjorde jag en liten sats vit choklad ganache, på 100 g vit choklad som jag smälte tillsammans med 1 dl grädde.
Bred över kakan o garnera valfritt, kanske lite krossad polkagris.
Själv använde jag mej av jordgubbsströssel.
 PS: Kakan är ganska lös när man tar ut den ur ugnen, men stelnar till när den har stått i kylen.

Ät och njut!!!!!!
 

2 kommentarer:

  1. *Mums* :P ..jisses så god den ser ut!!!! Vad du är duktig med bakning å mat! Allt ser så himla gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Tack :)
    Den var väldigt god, men ganska söt...men det brukar ju dessa bakverk vara :D

    SvaraRadera