Summa sidvisningar

onsdag 22 juli 2020

Friskförklarad.....


Idag var då dagen när jag skulle på återbesök till läkaren på Öron-näsa-hals.
Men jag började min dag på samma sätt som de flesta dagar.....jag sprang 😊


Min träning dessa dagar, sen jag drabbades av ansiktsförlamningen (Bells pares) har varit väldigt lätt och lågpulsbaserat, har försökt att inte anstränga mig för mkt, men tränat på ändå.

Väl hos läkaren så fick jag berätta hur jag mådde och när i tid som min förlamning hade gett med sig.
Läkaren sa att jag skulle skatta mig lycklig att det hade gått så fort och att allt var återställt.
För han, precis som jag själv har tänkt, sa att detta hade gått mkt fortare än vad det vanligtvis göra.

Men fortfarande får jag inget svar på varför detta drabbade mig.
Enl läkaren så var det inte alls så vanligt att stress utlöste detta, men det kunde göra det.
Samt att en nervevad bilruta inte alls var aktuellt i detta sammanhang, det finns ingen forskning som tyder på att drag från fönster och ansiktsförlamning hade något samband.
Däremot sa han att om man någon gång har fått ett herpesvirus så är det livslångt, det finns alltid kvar i kroppen, och kan ge denna förlamning i ett senare skede i livet.
Vattkoppor är ett sådant virus och det hade jag som barn, och har även haft bältros som vuxen.

Chansen att få en ansiktsförlamning igen är liten, men kan hända om man har otur.

Denna gång kollade läkaren även efter tumörer.
Han kände på mitt ansikte, från tinningarna ner till hakan, även bakom öronen, men där fanns inget "sjukt", tack och lov 🙏
Nu är jag frisk helt enkelt 😊

Innan jag lämnade mottagningen så frågade jag om jag kunde börja träna på "riktigt"?
Ja, du kan väl smyga igång lite föriktigt, fick jag till svar.
"Försiktigt"!!!! De gjorde jag ju redan andra dagen. Nu vill jag veta om jag kan börja träna på maxpuls igen?
Då skrattade han och sa: Jag tror att du vet det svaret själv 😁

När man får ett sånt svar så måste man fira!!!!
Hur gör man det på bästa sätt?
Jo, man köper nya löpaskor: You can never have too many 😁
Och gärna ett nytt träningslinne samt snygga strumpor....because I´m worth it!!!!



Nike zoom winflo 7



Väl hemma, men denna sköna och tacksamma känsla i kroppen, så blev det en härlig promenad innan middagsbestyren 😍


Lite tankar som jag har ang min snabba återhämtning:
Kan det vara för att jag har en bra grundfysik och för att jag inte "la mig ner och dog" när detta hände?
Jag fortsatte mitt liv på samma sätt som jag var van, fast lite lugnare.
Samt att jag försökte "arbeta" mkt med min förlamade sida: jag fortsatte att tugga där fast det var väldigt obehagligt samt att jag körde lite ansiktsgymnastik för att hålla igång musklerna.

Vilket som, så är jag otroligt tacksam över att det "bara" var en "vanlig" förlamning och inte något värre 🙏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar