Summa sidvisningar

tisdag 30 oktober 2018

Kommunens Arbetsmiljövecka.......


V. 43 varje år, så anordnar Bodens Kommun något som kallas för "Arbetsmiljövecka".
Det är den vecka som vi har särskilt fokus på vår gemensamma arbetsmiljö.
Det har anordnats inspirationsföreläsningar och olika "prova-på-pass" för att främja en god arbetsmiljö.

Den första föreläsningen jag deltog i höll Anitha Risberg i.
Hon pratade om arbetsmiljö och stress.
*Hur våra sinnen möter omvärlden
*Kroppens styrning genom nervsystemet
*Prestation och återhämtning
*Tidiga tecken på utmattning
*Den goda arbetsplatsen
*Nära relationers betydelse för hälsan
*Fysisk aktivitet
*Värdegrund kopplat till stress
mm, mm

Den andra föreläsningen jag var på hölls av Anna-Karin Isaksson.
"Livet är det som pågår medan jag gör annat"
En inspirationsföreläsninga om att leva sitt liv ännu mer värdefyllt.
Föreläsningen bygger på den psykologiska modellen Acceptence and Commitment Therapy (ACT), som är en utveckling av den kognitiva, beteendeterapeutiska skolan (KBT).
För att kunna ta fler aktiva och medvetna beslut i vårt liv behöver vi träna upp vår förmåga att vara medvetet närvarande.

Vi fick prova på Mindfullness-övningar, bla en övning som fick mig att börja gråta.
Tårarna kom från ingenstans.
Övningen gick ut på att först fokusera på andningen och "här och nu", att vara fullt medvetet närvarande.
Vilket jag klarade av galant eftersom det är något som jag ofta behöver ta till i mitt liv efter mina år som utbränd.
Vi skulle föreställa oss vårat 80-års kalas och placera ut människor runt ett dukat bord.
Man fick välja vilka personer man ville, levande eller de som gått bort.
Personerna man valde skulle vara människor som på ett eller annat sätta har haft inflytande i ens liv.
Sen skulle personen till höger om mig ställa sig upp och hålla tal, ett tal som var till mig och där personen skulle berätta vad jag hade betytt för hen.
Det var då mina tårar började rinna.
Jag såg bara 4 personer runt detta bord, trots massor av platser.
Men dessa 4 personer, som jag är väldigt övertygad om att jag har/har haft stor betydelse för, höll sina tal utifrån den "resa" som hen och jag har haft tillsammans.
Jag vet inte vad som hände med mig, men jag blev totalt golvad av denna övning.
Helt tom på energi efteråt, men samtidigt ett inre lugn.
Jag är glad för denna övning, samtidigt som jag har lite huvudbry om vad den ville berätta för mig.
Varför var alla andra platser tomma?
Varför var det just dessa 4 personer som berättade för de andra om vad jag betydde/har betytt för deras liv?
Dessa 4 personer bara "ploppade" upp för mig, innan jag ens hann tänka.
Jag är väldigt glad för att det var just de, men samtidigt lite ledsen att jag inte har betytt mer för vissa andra.
Jag är jättekluven just nu och känner att jag har en del att fundera på.

Tredje föreläsningen jag var på hölls av Marie (min gamla PT) på Winternet.
"Motivation, kost och motion"
Den föreläsningen handlade om hur viktig motivation är och hur vi skapar vår egen motivation till saker och ting.
Hon berättade om vad kost och motion har för betydelse på kort och lång sikt och några enkla riktlinjer för att skapa ett hållbart beteende kopplat till kost och motion.

Den fjärde föreläsningen höll Anders Hansen i.
Han har skrivit boken "Hjärnstark" och föreläsningen utgick från den boken.
*Vilka effekter har fysisk träning på hjärnan?
*Varför lockar soffan trots att vi vet att vi mår bättre vid rörelse?
*På vilket sätt kan ADHD vara en fördel?

Enligt forskningen så behöver vi vara aktiva 3*45 min/v i en pulshöjande (70% av maxpuls) aktivitet för att göra hjärnan "Hjärnstark" och behålla vårt minne längre och för att behålla koncentrationen. 
Alla studier visar att 2 olika grupper, där en är fysiskt aktiv och den andra gruppen gör en lugn aktivitet (tex korsord, målar), har mkt bättre resultat inom minne/koncentration.
3 ggr/v är det som behövs, träning utöver det ger inte bättre resultat på hjärnan (men givetvis på kondis och välmående!!)

Min femte och sista föreläsning hölls av Marie på Winternet (del2)
"Självkänsla, stress och sömn" 
Startar med vad självkänsla är och innebär samt hur vi kan arbeta med vår självkänsla för att uppnå bättre hälsa. Vad är stress? Stressen effekter på kropp och knopp samt hur vi kan hantera och förebygga stress med bland annat sömn.

Alla dessa föreläsningar har handlat om ämnen (som jag vet en del om) och som intresserar mig väldigt mkt.
Anslutningen till dessa föreläsningar har varit i varierat antal.
Det som har slagit mig vid varje föreläsning det är vilka personer som har varit där.
På varje ställe känns det som att de personer som varit närvarande är de som redan vet en del om ämnet och som är relativt aktiva själva.
Men var var alla de som verkligen hade behövt lyssna på dessa föreläsningar?
De som inte alls (ännu) har förstått sambandet av kost/motion/återhämtning för att kunna prestera och vara mer närvarande mm?

Ibland blir jag så frustrerad och funderar på hur man når ut till de som verkligen skulle behöva "rycka upp sig"?
Det handlar inte om att bli en elitidrottare, det handlar till mångt och mycket om den vardagliga motionen först och främst.

Men det är väl som med rökning och andra laster....man måste vilja för att kunna genomföra.
Man måste helt enkelt "våga för att vinna".

På Anders Hansens föreläsning så var det någon som frågade om varför inte arbetsgivarna införde motion på schemat när man "såg vinsten" av det?
Anders svar blev: För att de som redan tränar skulle se sin möjlighet att träna på arbetstid, medans de som inte tränade annan tid skulle inte göra det på arbetstid heller.

Ja, så kan det ju faktiskt vara.
Men om man tänker på den "friskvårdstimme" som Kommunen erbjuder oss, men som sällan går att ta ut, så funderar man ju på "Hur tänkte de"?
Vi får inte ta ut timmen i anslutning till det vi börjar vårat pass, det får ju inte bli en "sovmorgonstimme" av det.
Men vi får inte heller ta ut det i anslutning till det vi slutar, för det får ju inte bli en "ledighetstimme" heller.
Nä, vi måste ta ut den under arbetstid så att den blir nyttjad.
Men vårat schema är så tajt, så att ta ut denna timme mitt på dagen funkar inte, iaf inte hos oss.
För antingen ska en person just då gå hem, eller så är det en person som får skjuta på sin lunch så att jag kan nyttja min timme under arbetspasset.
Och sen har vi alla som jobbar natt och som aldrig kan ta ut denna timme under ett arbetspass!!
Det måste finnas ett alternativ för dem, kanske en extra betald timme där man får "bevisa" att man faktiskt har utfört en fysisk aktivitet.
Det känns som att man får titta och känna på något som man sen måste lämna tillbaka.
Här tycker jag att Kommunen måste hitta en bättre lösning.
För en glad och nöjd personal (vilket man blir av fysisk aktivitet!!!) presterar så mkt bättre på sin arbetsplats!!!

Det har varit en väldigt bra "inspirationsvecka" där jag tar med mig en del saker att fundera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar