Summa sidvisningar

torsdag 3 september 2015

Det började med dimma och slutade med grekisk afton....

I morse när jag cyklade till jobbet så var det kallt, vantar på!!
Det var även väldigt dimmigt, mer än nog på vissa ställen.




När jag närmade mig jobbet så var det så dimmigt så det enda jag kunde göra var att titta nedåt, mot framhjulet, för att var säker på att inte cykla utanför cykelbanan.

Men solen kom ju fram idag också, och efter en riktigt bra dag på jobbet så var det dags att fira att jag har fått fast jobb. Detta gjordes med lite grekisk mat och jag tänkte dela med mig av receptet.

Grekiska lammfärsbiffar med fetaost
Saftiga lammfärsbiffar som fylls med fetaost och oliver, servera med krämig tzatziki och citronrostad potatis.

Biffar
600 g lammfärs
150 g fetaost, grovt smulad
2 klyftor riven vitlök
1 bunt färskt oregano el 0,5msk torkad 
150 g urkärnad, hackad kalamataoliver (svarta)
salt, peppar
olivolja till stekning

Potatis
900 g mjölig potatis
3 klyftor riven vitlök
1 msk oregano
1 citron, rivet skal och saft'1 dl olivolja
salt

Tsatsiki
3 dl grekisk yoghurt
0,5 gurka
1 tsk salt
1-2 klyftor vitlök, riven
2 msk olivolja
svartpeppar

1, Potatis
Ugn 200 C
Skala och tärna potatisen.
Riv vitlöken, sätt i en bunke.
Riv ner citronskal och pressa ur saften ut citronen.
I med oregano, en nypa salt och peppar.
Vänd runt potatisen i detta och lägg i en ugnsfast form.
Rosta i 30 min tills potatisen fått fin färg.


2. Tsatsiki
Riv gurkan och strö över salt.
Låt vila i ca 15 min.
Krama sen ur all vätska ur gurkan och bland ner i yoghurten.
1-2 rivna vitlöksklyftor och olivolja.
Smaka av med peppar.


3. Biffar
Grovhacka oliverna och blanda med lammfärs, vitlök, smulad fetaost, oregano samt salt och peppar.
Forma till biffar och stek gyllenbruna i olivolja.
Servera med citronpotatis, tsatsiki och sallad.


Smaklig måltid!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar